جستجو

اصطلاحات تخصصی IT

این اصطلاحات شامل واژگان تخصصی مرتبط با سخت‌افزار کامپیوتر، نرم‌افزار، شبکه‌های کامپیوتری، امنیت اطلاعات، مدیریت داده، برنامه‌نویسی و مسائل مرتبط با فناوری اطلاعات (IT) هستند.

اصطلاحات تخصصی IT

این اصطلاحات شامل واژگان تخصصی مرتبط با سخت‌افزار کامپیوتر، نرم‌افزار، شبکه‌های کامپیوتری، امنیت اطلاعات، مدیریت داده، برنامه‌نویسی و مسائل مرتبط با فناوری اطلاعات (IT) هستند.

فیلتر حروف الفبا
اکتیو دایرکتوری (AD) یک سرویس برای مدیریت منابع شبکه است که توسط شرکت مایکروسافت و به منظور کار در محیط‌های ویندوزی تهیه شده است. هدف اصلی آن فراهم کردن سرویسی متمرکز برای احراز هویت (Authentication) و تعیین مجوزها (Authorization) برای کامپیوترهای ویندوزی می‌باشد.
ADSL مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line یا خط مشترک دیجیتال نامتقارن است. در واقع می‌توان گفت اینترنت ADSL فناوری‌ای است که امکان ارسال اطلاعات را بر بستر خطوط تلفن ثابت فراهم می‌کند.
دستگاه ها یی که در آن ها از حافظه های SSD استفاده شده باشد را All Flash Storage می نامیم.
به عبارت ساده می توان از کنار هم قراردادن حافظه های پرسرعت مثل SSD و هاردهای سرعت پایینتر یک فضای ذخیره‌سازی ایجاد کرد که اطلاعات بر اساس کارایی و ظرفیت در میان این منابع ذخیره سازی بچرخند.
بکاپ (BackUp) یا نسخه ی پشتیبان، نسخه‌ی کپی شده اطلاعات شما است که در محلی جداگانه ذخیره سازی می شود.
پهنای باند یا Bandwidth به ظرفیت انتقال داده روی شبکه اشاره دارد و عامل مهمی در تعیین کیفیت و سرعت یک شبکه است.
بنچمارک معیاری برای سنجش عملکرد یک ویژگی، برنامه، سیستم، قابلیت و… در حوزه‌های مختلف می باشد.
بایوس یا BIOS مخفف Basic Input/Output System برنامه ای است که میکرو پردازنده کامپیوتر از آن برای شروع سیستم کامپیوتر بعد از روشن کردن استفاده می کند. مهم ترین کار بایوس ، شناسایی قطعات سخت افزاری ماننددیسک سخت ، کارت گرافیک ، صفحه کلید و سایر سخت افزار هاست.
سطح دوم ذخیره سازی دیتا Block Storage است که در دستگاه‌های SAN بیشتر کاربرد دارد، در این روش، محلی که داده‌ها در آن ذخیره می‌شوند را Block می‌گویند. بلاک‌های مختلف حجم دیتای یکسانی را ذخیره می‌کنند هر بلاک مانند یک هارد درایو مستقل عمل می‌کند که توسط ادمین استوریج پیکربندی و با سیستم عامل سرور کنترل می‌شود و معمولا توسط پروتکل FC یا iSCSI قابل دسترس است.
حافظه کش یا حافظۀ نهان نوعی از حافظۀ است که برای جلوگیری از تأخیر زمان پردازش بین پردازنده و حافظۀ رم کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد.
کلون گیری از ماشین مجازی ایجاد یک ماشین ثانویه با مشخصاتی همانند ماشین اولیه است. تمام تنظیمات ماشین مجازی کپی گرفته شده اعم از سخت افزار، برنامه‌های نصب شده و سایر موارد همانند ماشین مجازی اصلی است.
لاستر یا کلاسترینگ عبارت است از گروه‌بندی و به کار گرفتن چند سرور مختلف، به عنوان یک سرور و سیستم واحد به طوری که بازدهی و عملکرد آن سیستم چند برابر شود.
CMA یا Cable Management Arm قطعه ای است جهت مدیریت و هدایت کابل ها و اتصالات پشت سرور های اچ پی ای
Converged Network Adapter یک قطعه ورودی/خروجی است که دسترسی را به ترتیب به یک شبکه فضای ذخیره سازی و یک شبکه کامپیوتری همه منظوره « Converged» می کند.
Core یا هسته سی پی یو، پردازنده‌ای کوچکتر در داخل پردازنده اصلی است. در واقع به تنهایی یک پردازنده کامل است.
CRM‏ (Customer Relationship Management) یا مدیریت ارتباط با مشتریان در تعریف به معنای تمامی فرآیندها، تکنولوژی‌ها و منابع انسانی است که به جذب، توسعه و نگهداشت مشتریان کمک می‌کنند.
رابط ذخیره‌سازی کانتینر، استانداردی برای قرار دادن سیستم‌های ذخیره‌سازی بلوک و فایل دلخواه در معرض فشار کاری در سیستم‌های هماهنگ‌سازی شده است.
D@RE رمزگذاری مبتنی بر سخت افزار، آرایه، پشتیبانی را ارائه می دهد و همچنین Data Reduction فشرده سازی درون خطی و Deduplication را فراهم می کند. داده ها قبل از ارسال از طریق سخت افزار رمزگذاری و مجدد از طریق سخت افزار منتقل می شوند. بنابراین، داده ها قبل از اینکه توسط فرآیند D@RE رمزگذاری شوند، فشرده و حذف خواهند شد.
(DAS(ِDirect Attached Storage همان طور که از نامش مشخص است، ذخیره سازی است که به طور مستقیم به دیوایس شما متصل شده است. DAS ذخیره سازی رایانه ای است که به یک کامپیوتر وصل شده است و در سایر کامپیوترها قابل دسترسی نیست.
پایگاه داده مجموعه‌ای از داده‌های ذخیره‌شده و ثابت است که به‌صورت یک سیستم، بر پایه‌ی یک ساختار مشخص و به شکل صوری تعریف شده است. یک سیستم کنترل متمرکز این مجموعه را مدیریت می‌کند و ممکن است یک یا چند کاربر به‌طور همزمان از این مجموعه‌ی اطلاعاتی استفاده کنند.
دیتا سنتر،مرکز داده Data Center به مجموعه‌ای از سرورها،سرویس دهنده ها،زیرساخت‌های ارتباطی که برای ارایه و نگهداری از سرویس‌های تحت شبکه به کار گرفته می‌شود.
ذخیره سازی Data Domain سیستمی است که داده های خطی اضافه را حذف می کند. ذخیره ساز Data Domain در زمینه پشتیبان گیری، بایگانی و بازیابی از سرعت بالایی بهره می برد.
Data Deduplication یا حذف رکوردهای تکراری داده که به صورت Dedupe هم شناخته می‌شود، روشی است که با حذف داده افزونه، نیازهای ذخیره سازی کاهش می‌یابد. علاوه بر کاهش مصرف فضای ذخیره سازی، هنگام انتقال داده تحت شبکه، تعداد بایت‌های ارسالی نیز کاهش می‌یابد.
پروتکل DHCP (مخفف Dynamic Host Configuration Protocol) نوعی پروتکل برای پیکربندی هاست به‌طور پویا است که به هر دستگاه موجود در شبکه به‌صورت خودکار یک آدرس IP اختصاص می‌دهد.
سایت بازیابی بحران (Disaster Recovery Site)، که به عنوان سایت دوم و سایت پشتیبان نیز شناخته می‌شود، مکانی است که یک سازمان می‌تواند به طور موقت در پی نقض امنیتی یا بلایای طبیعی به آنجا منتقل شود.
دیتاسنتر (Data Center) یا مرکز داده به مکانی گفته می‌شود که گروه عظیمی از سرورهای کامپیوتری و تجهیزات شبکه‌ با استفاده از امکانات زیرساختی و ارتباطی برای رایانش و میزبانی مجموعه‌ بزرگی از داده‌ها، گرد هم آمده‌ باشند.
پورت downlink برای انتقال داده‌های منظم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یک رویکرد مبتنی بر نرم افزار برای حالت Redundancy ( افزونگی ) است که نسبت به RAID کارآمدتر می باشد، این رویکرد می تواند حالت RAID 6 و RAID 5 را با انعطاف پذیری برتر و با هزینه کمتر برآورده کند، DRE فضاهای کوچکتر درایو را به طور همزمان به چندین درایو در دستگاه بازسازی می کند، این ویژگی با دستیابی باعث عملکرد پرسرعت تری خواهد شد.
کاهش داده ها یک تکنیک بهینه سازی ظرفیت است که در آن داده ها به ساده ترین شکل ممکن کاهش می یابد تا ظرفیت یک دستگاه ذخیره سازی آزاد شود. راه‌های زیادی برای کاهش داده‌ها وجود دارد، اما این ایده بسیار ساده است تا جایی که ممکن است داده‌ها را در حافظه فیزیکی فشرده شود تا ظرفیت به حداکثر برسد.
FAST Cache تکنولوژی مکمل برای DRAM Cacheدر استوریج هامی باشد و این تکنولوژی به شما کمک می کند تا از ظرفیتهای Cache چند ترابایتی در استوریج ها استفاده کنید.
فکس‌سرورهای سخت افزاری به دستگاه هایی گفته می‌شود که در غالب یک سخت افزار واحد و با بهره گیری از یک سیستم عامل منحصر به فرد، ایمن، غیر قابل هک و سریع، سرویس ارسال و دریافت فکس را در شبکه های LANو WAN، Internet در اختیار یک یا گروهی از کاربران یک سازمان قرار می‌دهد.
دستور fdisk همچنین به عنوان format disk معروف است یک فرمان محاوره ای در لینوکس است که برای ایجاد و دستکاری جدول پارتیشن دیسک استفاده می شود.
فایبرچنل یا کانال فیبر (FC) یک فناوری شبکه رایانه ای است که برای انتقال داده ها بین یک یا چند رایانه با سرعت بسیار بالا استفاده می شود.
سیستم Storage Level File رایجترین سیستم ذخیره سازی در هارد درایوها، سیستمهای NAS و … است. در این ذخیره سازی، دیسک ذخیره سازی با پروتکلهای خاصی مانند NFS ،CIFS/SMB و … پیکربندی میشود و فایلها به صورت Bulk In ،در آن ذخیره شده و به آن دسترسی وجود دارد.
فایروال سیستمی است که شبکه و یا کامپیوتر شخصی شما را در مقابل نفوذ مهاجمین، دسترسی‌های غیرمجاز، ترافیک‌های مخرب و حملات هکرها محافظت کند.
حافظه غیرفرار ذخیره‌سازی رایانه‌ای است که می‌توان آن را به صورت الکتریکی پاک و دوباره برنامه‌ریزی کرد. این فناوری عمدتاً در رسانه‌های جداشدنی مانند یواس‌بی فلش درایو، کارت‌های حافظه و درایو حالت جامد استفاده می‌شود و برای ذخیره‌سازی عمومی و انتقال داده‌ها بین رایانه‌ها و دیگر محصولات دیجیتال به کار می‌رود.
حفظ سطح فایل شما را قادر می سازد تا از تغییرات یا حذف قفل شده برای یک دوره نگهداری مشخص جلوگیری کنید. محافظت از یک سیستم فایل با استفاده از FLR شما را قادر می سازد مجموعه ای دائمی و غیرقابل تغییر از فایل ها و دایرکتوری ها ایجاد کنید.
FTP (File Transfer Protocol) یک پروتکل شبکه برای انتقال فایل بین کامپیوترها از طریق اتصالات TCP/IP است.
Global Price List یا قیمت جهانی
عبارت High Availability یا به اختصار HA به معنای تلاش سرویس دهنده ها برای دسترسی مستمر به خدمات و سرویسها و همچنین بیشترین زمان UpTime برای آنها می باشد.
کلمه HDD مخفف عبارت Hard Disk Drive است، که معنی آن دیسک درایو سخت می‌باشد. این نوع حافظه را معمولا به دلیل داشتن قطعه متحرک برای نوشتن و خواندن اطلاعات، هارد‌های مکانیکی نیز می‌گویند.
Hot Plug یک قابلیت است که امکان اتصال یک کامپوننت به سیستم کامپیوتری در حال اجرا و روشن را بدون وقفه امکان پذیر می کند.
Wi-Fi hotspot در واقع نقطه دسترسی بی سیم است. معمولا آن ها در مکان های عمومی وجود دارند که می توانید از طریق Wi-Fi در دستگاه های تلفن همراه خود به اینترنت دسترسی داشته باشید.
دستگاه ها یی که در آن ها از حافظه های HDD و SSD به صورت ترکیبی استفاده شده باشد را Hybrid Storage می نامیم.
به معنای ارتباط برقرار کردن بین یک سیستم پردازش اطلاعات مانند رایانه و دنیای بیرون (انسان) است. ورودی، سیگنال‌ها یا داده‌هایی هستند که به وسیله سیستم دریافت می‌شوند، و خروجی‌ها سیگنال‌ها یا داده‌هایی هستند که سیستم آنها را ارسال می‌کند.
Integrated Lights-Out یا به صورت مخفف iLO ، یک پردازنده (چیپ) مدیریت از راه دور سرور تعبیه شده روی مادربرد در سرورهای HP ProLiant است. این تکنولوژی امکان مشاهده ، کنترل و مدیریت سرورهای HP از راه دور را فراهم می کند.
Input/output Operations per Second به معنای تعداد ورودی و خروجی داده در هر ثانیه که به‌صورت مخفف IOPS در صنعت IT کاربر دارد، یک واحد استاندارد و رایج برای ارزیابی عملکرد و محاسبه‌‌ی انواع تجهیزات ذخیره‌ساز است.
IP مخفف Internet Protocol است و کد یا آدرسی است که به دستگاه‌های متصل به اینترنت اختصاص داده می‌شود.
ISP (مخفف Internet Service Provider) یا ارائه دهنده خدمات اینترنتی سازمان یا شرکتی است که به کاربران امکان اتصال به اینترنت و استفاده از آن را می‌دهد؛ درواقع می‌توان به آن واسط میان کاربر و اینترنت گفت.
مدیریت کلید خارجی برای داده های ذخیره سازی می باشد که در صورت سرقت آرایه، محافظت بیشتری را ارائه می دهند. در صورتیکه دیتا کلید خارجی برای ارائه رمزگذاری مربوطه (KEK) وجود نداشته باشد، نمی توان به داده ها در آرایه دسترسی داشت.
سوئیچ KVM دستگاهی است که به کمک آن مدیر شبکه می تواند با فقط یک مانیتور، کیبورد و ماوس تعداد زیادی کامپیوتر و سرور را مدیریت نماید.
Latency مدت زمانی است که طول می‌کشد تا یک بسته داده از منبع منتقل شود و مجددا به منبع خود برگردد.
کلمه LFF مخفف عبارت Large Form Factor می باشد که به سایز هارد دیسک های 3.5 اینچ اشاره دارد.
این واحد منطقی می‌تواند بخش، کل یا حتی مجموعه‌ای از هارد دیسک‌ها باشد که در انکلوژر آرایه ذخیره‌ساز قرار گرفته است. یک LUN می‌تواند به مجموعه‌ای از ریدها، یک دیسک منفرد، پارتیشن یا حتی چند پارتیشن روی هارد دیسک‌های مختلف اشاره داشته باشد.
باس ِ مموری به دسته ای از باند های ارتباطی می گویند که وظیفه ی بردن اطلاعات و آدرس اطلاعات را به RAM memory کامپیوتر بر عهده دارند.
پورت (Serial Attached SCSI) یا کابل‌ SAS در واقع یک پروتکل سریال نقطه به نقطه است که اطلاعات را به دستگاه‌های ذخیره‌سازی انتقال داده و یا از روی آنها فراخوانی می‌کند و در انواع مختلف می باشد.
مانیتورینگ(monitoring) عبارت است از فرایند جمع‌آوری و آنالیز سیستماتیک و استفاده از اطلاعات حاصل‌شده برای ردیابی فرایند یک برنامه در راستای دستیابی به اهداف خاص و یک راهنما برای تصمیمات مدیریتی.
NAS مخفف اصطلاح Network Attached Storage است. NAS در واقع یک دیوایس است که ذخیره سازی اطلاعات بر روی آن انجام می شود و دسترسی به آن از طریق اتصال به شبکه ممکن خواهد بود که به صورت یک سرور عمل می‌‌کند.
Operating System یا OS یک برنامه قدرتمند و معمولاَ بزرگ است که سخت افزار ها و نرم افزار های کامپیوتر را مدیریت و کنترل می کند.
Overclock روشی برای بدست آوردن عملکرد بیشتر از یک قطعه سخت افزار (CPU) نسبت به آنچه که شرکت سازنده آن برای آن در نظر گرفته است. با افزایش دادن ولتاژ کاری CPU میتوان آنرا Overclock کرد.
گرم شدن بیش از حد CPU و قطعات که می تواند به سیستم و کارکرد آن آسیب جدی وارد کند.
در علم کامپیوتر Parity یا بیت افزونه یا بیت توازن تکنیکی است برای بررسی اینکه اطلاعات و داده ها در طول جابجایی از مکانی در حافظه بین کامپیوترها، دچار تغییر و خطا شده است یا نه.
برای اتصال بین سوئیچ شبکه و پچ پنل و همچنین اتصال بین کامپیوتر (کارت شبکه) و پریز شبکه از پچ کورد استفاده می شود.
پچ پنل سخت افزاری است که در انتهای مسیر کابل شبکه ها قرار می‌گیرد و وظیفه اتصال کابل های شبکه به سایر تجهیزات مانند سوییچ، روتر و … را بر عهده دارد.
پی سی آی ای یا پی سی آی اکسپرس که به صورت PCIe نیز نوشته می‌شود و مخفف کلمه لاتین peripheral component interconnect express است، به معنای اتصال سریع قطعات جانبی است. PCIe در واقع استانداردی برای اتصال پرسرعت تجهیزات و قطعات جانبی رایانه است.
PDU دستگاهی جهت مدیریت توزیع برق می باشد که دارای یک ورودی و خروجی های متعدد برق است ، که اغلب در داخل Rack و جهت تغذیه برق سرورها و تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.
شبکه همتا به همتا یا P2P یک مدل از شبکه‌های ارتباطاتی غیرمتمرکز است که از گروهی از دستگاه‌ها (نود‌ها‌) تشکیل می‌شود که در کنار یکدیگر فایل‌هایی را ذخیره و اشتراک‌گذاری می‌کنند.
Ping معیاری برای احتساب فاصله‌ی زمانی اتصال بین دو دستگاه در شبکه است. از طریق میزان پینگ یک سرویس اینترنتی، می‌توان دریافت که چقدر طول خواهد کشید که یک بسته اطلاعات از سمت دستگاه هوشمند مانند کامپیوتر به سمت سرور رفته و دوباره از آن مسیر برگردد.
Power Over Ethernet یا PoE، مکانیزم استاندارد IEEE 802.3af است که وظیفه ارسال برق بر روی کابل شبکه CAT5 و CAT6 را بر عهده دارد.
اتصال اینترنت Point-to-Point یک روش بی‌سیم برای اتصال اینترنت در مناطق بزرگ بدون نیاز به کابل‌کشی گسترده است.
print server واسطی میان پرینتر و سایر رایانه های موجود است که وظیفه ی مدیریت کردن دستورهای پرینت ارسالی از سوی کاربران را به عهده دارد.
پروتکل مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل ها است که به ماشین مبدا و مقصد اجازه برقراری ارتباط ، انتقال اطلاعات و خاتمه ارتباط ، بر روی بستر شبکه را می دهد.
رک (Rack) قفسه ای اغلب در ابعاد متفاوت است که برای نگهداری تجهیزات شبکه و سرور ساخته شده‌اند. از رک (Rack) دراتاق سرور و دیتاسنترها استفاده می‌شود.
واژه RAID مخفف اصطلاح Redundant Array of Independent Disks می‌ باشد. کاربرد RAID ایجاد یک کل واحد از مجموع چند هارد دیسک است.
ریل کیت (Rail kit) یکی از اجزاء مهم رک سرور است که وظیفه‌ی نگهداری سرور در داخل رک را برعهده دارد.
معنی redundancy به فارسی افزونگی می باشد و در واقع تکثیر component ها و یا امکانات حیاتی یک سیستم به قصد افزایش کارایی سیستم را بر عهده دارد و معمولا فرم یک بکاپ یا fail safe را بازی می کند.
اصطلاح Data Replication به معنی ایجاد کپی ها یا Replica ها از یک استوریج روی استوریج دیگری است تا در صورت بروز خرابی و حادثه، کپی از اطلاعات موجود باشد.
Registered Jack 45 یا به اختصار پورت RJ45 رایج‌ترین کانکتور زوج به هم پیچیده (twisted pair) در کابل‌ ها و شبکه‌ های اترنت است.
روتر یک سخت‌افزار فیزیکی یا نرم‌افزار مجازی است که برای دریافت، تجزیه‌وتحلیل و ارسال بسته‌های داده بین شبکه‌های رایانه‌ای طراحی‌شده است. در حقیقت، روتر آدرس IP مقصد یک بسته داده را بررسی می‌کند، سپس بهترین راه را برای انتقال بسته‌ها در نظر می‌گیرد.
نقطه بازیابی تعریف کننده حداکثر داده هایی است که سازمان، پذیرش از دست دادن آنها را دارد، به عنوان مثال اگر شما از سرور و یا ذخیره ساز خود بصورت روزانه و در ساعت ۲۳:۰۰ یک بکاپ تهیه نمایید، آنگاه RPO در این حال در بدترین وضعیت برابر ۲۴ ساعت است.
زمان بازیابی به معنی مدت زمان مورد نیاز جهت ریکاوری سیستم پس از بروز حادثه می باشد. در واقع به نوعی به Downtime مورد نیاز در صورت بروز حادثه اشاره می نماید. به طور مثال شما به ۲ ساعت زمان نیاز دارید تا در صورتی که اطلاعات از دست رفت، بازیابی و سیستم را به حالت نرمال برگردانید.
Storage Area Network یا SAN یک شبکه با سرعت بالا می باشد که از تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات که آنها نیز به نوبه خود به سرورهای سخت افزاری یا مجازی متصل شده اند تشکیل شده است.
سن سوییچ‌ها پل ارتباطی سرورها، ذخیره‌سازها و تجهیزات پشتیبان‌گیر شبکه هستند. به‌طوری کلی، وظیفه اصلی SAN Switch نظارت بر جریان ترافیک میان سرور و ذخیره‌ساز است. کاری که سن سوییچ انجام می‌دهد این است که داده‌ها را بررسی و برای مقصد درست ارسال می‌کند و سرعت انتقال داده ها در آن بسیار زیاد است.
پروتکل Serial Attached SCSI یا به اختصار (SAS) یک پروتکل سریال نقطه به نقطه است که اطلاعات را از/به دیوایس ذخیره ساز کامپیوتر مانند هارد دیسک و درایو های نواری منتقل می کند.
Sata مخفف Serial Advanced Technology Attachment است که یک استاندارد IDE می‌باشد. کابل ساتا یک رابط استاندارد دسترسی به داده در رایانه‌های مدرن است که برای انتقال داده‌ها با سرعت بالا از طریق کابل‌های فشرده استفاده می‌شود.
اسکازی یا SCSI مخفف Small Computer System Interface مجموعه ای از استاندارد های رابط موازی یا Parallel Interface است که توسط انستیتوی استاندارد ملی آمریکا (ANSI) برای اتصال پرینتر ، دیسک درایو ، اسکنر و سایر لوازم جانبی به کامپیوتر ها تهیه شده است.
کلمه SFF مخفف عبارت Small Form Factor می باشد که به سایز هارد دیسک های 2.5 اینچ اشاره دارد.
SLA مخفف عبارت Service Level Agreement می باشد و به توافق یا قراردادی در مورد سطح خدمات مورد انتظار، بین یک سرویس دهنده خدمات فناوری اطلاعات از یک طرف و فرد یا شرکتی که از این خدمات استفاده می‌کند در طرف دیگر اطلاق می‌گردد.
Snap Clone یک روش ذخیره سازی آگنوستیک و خود سرویس برای ایجاد کلون های سریع و کارآمد از پایگاه های داده بزرگ است.
Snapshot مجموعه‌ای از اشاره‌گرها است که به دیتای ذخیره شده روی هارد، Tape و یا استوریج NAS و SAN اشاره دارد و چیزی شبیه به جدول محتواست اما کامپیوتر و سرور به آن مانند یک بکاپ کامل از دیتا با زمان بندی های مشخص نگاه می‌کند.
حافظه SSD یک ابزار ذخیره سازی اطلاعات برای کامپیوترها می باشد. امروزه این دست از حافظه های ذخیره سازی قادر به ارائه خدمات دیسک های سخت سنتی (HDD هارد) می باشند. با این تفاوت که سرعت ذخیره سازی و خواندن اطلاعات برروی SSDها به مراتب بالاتر از HDDها است.
SSL یک فناوری امنیتی استاندارد برای برقراری یک پیوند رمزگذاری شده بین یک سرور و یک مرورگر است. این پیوند امن، محرمانه باقی ماندن تمامی داده‌هایی که بین سرور و مرورگر رد و بدل می‌شوند را تضمین می‌کند.
مجموعه‌ای از دیسک‌های فیزیکی، که به شما امکان می‌دهد دیسک‌ها را در یک جای مشخص اضافه کنید، ظرفیت را به شکلی انعطاف‌پذیر گسترش دهید و مدیریت را واگذار کنید.
سوییچ یکی از تجهیزات اکتیو شبکه است که بر اساس مدل OSI سوییچ‌ها معمولا در لایه ۲ یا همان لایه Data Link کار می‌کنند و وظیفه این سخت افزارها، انتقال بسته‌های دیتا از یک دستگاه به جای دیگر از طریق شبکه و بر اساس آدرس سخت افزاری (Mac addresses) است.
ذخیره ساز Tape دستگاهی است که داده‌های کامپیوتر را با هدف پشتیبان‌گیری و بایگانی، روی نوار مغناطیسی ذخیره می‌کند. همانند یک ضبط صوت معمولی، Tape Drive داده‌ها را روی حلقه‌ای از مواد سلولوئیدی انعطاف‌پذیر ضبط می‌کند که قابل خواندن و حذف کردن هستند.
توان عملیاتی یا Throughput به معنای تعداد عملیاتی است که در یک واحد زمان انجام می‌ شود که در مبحث شبکه های کامپیوتری عملیات را داده‌ ی ارسالی در یک نتورک در نظر می‌گیرند.
به وسیله استاندارد های دیتا سنتر ها و بر اساس ویژگی ها و برتری که نسبت به یکدیگر دارند درجه بندی و سطح بندی میشوند . به هر یک از این سطوح یک Tier می گویند.
یک لایسنس جهت مدیریت و نگهداری حقوق نرم افزاری است، به ویژه در هنگام بهینه سازی و تغییر محیط برای رفع نیازهای تجاری آینده، به طور کل وقتی شرکت شما بر روی زیرساخت فناوری اطلاعات متنوع و پویا در حال اجرا است، آخرین چیزی که نیاز دارید این است که تحت فشار نباشید، با این مجوز می توانید پشتیبانی و بهینه سازی کامل را در زمان تغییرات را داشته باشید.
یک پروتکل رمزنگاری است که برای تامین امنیت ارتباطات از طریق یک شبکه کامپیوتری و دیتا ها طراحی شده است، این پروتکل به طور گسترده در برنامه‌هایی مانند ایمیل، پیام‌رسان ها، و صدا از طریق IP و ارسال داده ها استفاده می‌شود، اما استفاده از آن در ایمن‌سازی HTTPS همچنان در معرض دید عموم قرار دارد.
توپولوژی یا همبندی ” Topology ” به زبان ساده عبارت است از نحوه چیدمان و اتصال عناصر شبکه به یکدیگر. در واقع اولین گام برای نصب و راه اندازی شبکه ، تعیین توپولوژی مورد نیاز می باشد.
اسکرول به بالا