جستجو

FAST VP چیست؟

FAST VP، مخفف “Fully Automated Storage Tiering for Virtual Pools”، یک راهکار هوشمندانه است که داده‌ها را به صورت دینامیک و با توجه به نرخ دسترسی به آنها، بین لایه‌های مختلف Storage جابجا می‌کند. این فناوری، هارد دیسک‌ها را به 3 لایه مختلف که به آنها “Tier” گفته می‌شود، تقسیم می‌کند. در این سیستم، مزیت اساسی FAST VP در کاهش هزینه‌های کل نگهداری داده‌ها وجود دارد.

با استفاده از FAST VP، می‌توان با ترکیب هاردهای گران و ارزان، یک فضای با سرعت بالا ایجاد کرد. ایده اصلی این است که تنها یک بخش کوچک از کل داده‌ها به صورت مداوم مورد دسترسی قرار می‌گیرد (که معمولاً کمتر از 5٪ است). بر این اساس، داده‌های “دارای فعالیت زیاد” را می‌توان به لایه پر سرعت یک Heterogenous Pools انتقال داد و داده‌های دیگر را بر اساس نرخ دسترسی به لایه‌های بعدی توزیع کرد. تصویر  قبل و بعد از این بهینه‌سازی را نمایش می‌دهد.

Tiering policies

FAST VP یک قابلیت خودکار است که با اطمینان از رعایت یک سری سیاست‌های تعریف شده توسط کاربر، اجازه می‌دهد داده‌ها به درستی جانمایی شده و عملکرد مناسبی در Storage داشته باشند. این ویژگی از الگوریتم‌های پیچیده بهره می‌برد و با در نظر گرفتن نرخ دسترسی به هر بخش (Slices)، در صورت لزوم به جابجایی بین لایه‌های مختلف می‌پردازد. می‌توانید در سطح یک LUN سیاست‌های مربوطه را تعیین نمایید. این سیاست‌ها عبارتند از:

  • Highest Available Tier: این سیاست هنگامی استفاده می‌شود که اولویت اصلی برای زمان‌های پاسخ سریع Response Times  است. با شروع از Slices سریعترین، و پس از پر شدن ظرفیت سریعترین لایه، به لایه بعدی منتقل می‌شود.
  • Auto-Tier: این سیاست عموماً برای بخش کوچکی از کل داده‌ها که مسبب بیشترین I/O می‌شوند، استفاده می‌شود. این درصد کوچک به سریعترین لایه منتقل می‌شود، در حالیکه داده‌های دیگر در لایه با سرعت کمتر نگهداری می‌شوند. سیاست Auto-Tier به صورت خودکار Slice‌ها را بینTier های مختلف جابجا می‌کند. در صورت کمبود فضا در هر Tier، سیاست Highest Available Tier اولویت دارد.
  • Start High then Auto-Tier: این سیاست به عنوان سیاست پیش‌فرض برای هر LUN تعریف شده است. این سیاست در ابتدا از مزایای لایه Highest Available بهره می‌برد و سپس به سیاست Auto-Tier می‌پردازد. در این سیاست، ابتدا تمامی داده‌ها در سریعترین Tier  جای می‌پذیرند و سپس با توجه به نرخ دسترسی، به لایه‌های مختلف توزیع می‌شوند.
  • Lowest Available Tier: این سیاست زمانی اولویت پیدا می‌کند که هزینه کل نگهداری داده مهم باشد. به همین دلیل، داده در Tier  با کمترین سرعت نگهداری می‌شود که همزمان کم‌هزینه‌ترین نیز باشد.
  • No Data Movement: این سیاست تنها بعد از ایجاد یک LUN قابل دسترسی استفاده می‌شود. در این حالت، داده‌ها همیشه در موقعیت فعلی‌شان باقی می‌مانند و جابجا نمی‌شوند. با این حال، EMC به جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز برای فرآیند Tiering می‌پردازد تا در صورت نیاز آینده به تغییر سیاست (مثلاً به Auto Tier)، داده‌های مورد نیاز برای Storage در دسترس باشند.

Data Relocation

جابجایی داده یا Data Relocation فرآیندی است که در آن انتقال داده‌ها بین Tierهای مختلف موجود در یک Pool انجام می‌شود. این عمل بر اساس سیاست‌های Tiering و داده‌هایی که از نرخ دسترسی به Sliceهای LUN جمع‌آوری شده‌اند، انجام می‌شود. از طریق Relocation Schedule، می‌توانید این فرآیند را زمانبندی کنید یا حتی به صورت دستی اجرا نمایید. وضعیت‌های مختلفی که ممکن است برای عملکرد فرآیند Data Relocation اعمال شود عبارتند از:

  • Ready: در این حالت، هیچ فرآیند جابجایی داده‌ای در جریان نیست و سیستم آماده به اجرای فرآیند می‌باشد.
  • Relocating: در این وضعیت، سیستم در حال اجرای فرآیند جابجایی داده است و انتقال داده‌ها بین Tierها صورت می‌گیرد.
  • Paused: این وضعیت نشان دهنده‌ی متوقف شدن فرآیند جابجایی داده است، به معنای اینکه انتقال داده‌ها به‌طور موقت متوقف شده و در این لحظه فعالیتی صورت نمی‌گیرد.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شده، قابلیت FAST VP دارای امکان جابجایی خودکار داده‌ها بین Tierهای مختلف، بر اساس سیاست‌های از پیش تعیین شده و برنامه‌های زمانبندی شده می‌باشد. برنامه‌زمانبندی به شما این امکان را می‌دهد که نرخ سرعت جابجایی را تعیین نمایید، که به صورت زیر مقداردهی می‌شود:

  • Low: این گزینه کمترین تأثیر را بر عملکرد Storage دارد.
  • Medium: این گزینه به عنوان تنظیم پیش‌فرض انتخاب شده است
  • High: این گزینه بیشترین تأثیر را بر عملکرد Storage دارد.

استفاده از FAST VP در محیط فایل

برای ایجاد یک Filesystem در VNX، شما باید یک LUN را از محیط Block  تهیه کرده و آن را در  Storage Group با نام filestorage~ قرار دهید. اگر LUN مرتبط با این محیط Block  با استفاده از FAST VP ایجاد شود، File System که از این LUN استفاده می‌کند، همچنین از قابلیت‌های FAST VP برخوردار خواهد بود. تصویر زیر توضیحات بیشتری را نمایان می‌سازد.

Fast VP در Filesystem

خلاصه مطلب

FAST VP، مخفف “Fully Automated Storage Tiering for Virtual Pools”، یک راهکار هوشمندانه است که داده‌ها را به صورت دینامیک و با توجه به نرخ دسترسی به آنها، بین لایه‌های مختلف Storage جابجا می‌کند.

نام و نام خانوادگی

ادمین سایت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا