جستجو

تفاوت سرور HPE سری G11 با سری G10 و +G10

سرورهای شرکت HPE امروزه در اغلب مراکز داده دنیا علی الخصوص ایران بکار گرفته می شوند. در سازمان ها و شرکت ها، دستگاهی متناسب با نیاز آن مجموعه خریداری و نصب می شود. برای مثال در شرکت های کوچک که حجم داده و کاربران کم است از دستگاه های به نسبت ضعیف استفاده شده و در سازمان ها و ارگان های وسیع اغلب از چندین دستگاه سرور استفاده می کنند تا عمل کلاسترینگ را برای بهینه کردن سرعت و مدیریت حجم دیتا انجام دهند. انتخاب سرور متناسب با هر سازمانی نیازمند علم و آگاهی از منابع و سخت افزار موجود در بازار می باشد. برای مثال سازمان باید بداند که چه حجم اطلاعات یا چه تعداد هسته پردازشی برای مجموعه خود نیاز دارد تا سرور مورد نظر خود را انتخاب کند.

شرکت HPE سرورهای خود را در چند نسل به بازار ارائه داده است که سه نسل اخر یعنی G10، G10Plus و G11 از بروز ترین سخت افزار موجود پشتیبانی میکنند. سرورهای نسل 11 بخاطر جدید بودن و نوظهور بودن قطعات هنوز به جایگاه اصلی خود در بازار نرسیده است، اما سرورهای نسل 10 و 10+ در بازار هستند و امکان خرید و ارتقا سخت افزاری آن ها نیز وجود دارد. در این مقاله به مقایسه سخت افزاری این دو مدل ها می پردازیم.

مقایسه بین سرورهای HPE نسل 10 و 10+

قبل از اینکه بخواهیم مقایسه نسل 10 و 11 را انجام دهیم بهتر است از ویژگی ها و تفاوت های نسل 10 و 10+ آگاهی بیشتری داشته باشیم. سرورهای نسل 10 از ویژگی هایی همچون استفاده از پردازنده های نسل اول و دوم XEON SCALABLE INTEL با حداکثر 28 هسته و 38.5 مگابایت کش و فرکانس 3.8 گیگاهرتز، پشتیبانی از رم های DDR4 با باس 2666 و 2933 تا حجم 128 گیگابایت برای هر اسلات، پشتیبانی از 12 اسلات رم برای هر پردازنده، پشتیبانی از هارد های SAS SATA NVME روی سرور ( هارد های NVME روی این سرور نیاز به رایزر NVME دارند) ،نصب بروز ترین سیستم عامل های لینوکسی و ویندوزی، پشتیبانی از ILO5 برای ارتباط با سرور از طریق شبکه، کارت شبکه از نوع Embedd 4x1GbE و HPE FlexibleLOM حداکثر سرعت 25 گیگابیت، منبع تغذیه با توان های 500، 800، 1600 وات، قابلیت نصب 30 عدد هارد SFF با ظرفیت 72 ترابایت، دارای تکنولوژی جدید  Intelligent System Tuning، قابلیت نصب حداکثر 20 عدد هارد NVME با ظرفیت 7.68 ترابایت بهره می برند.

شاید بتوانیم بگوییم نسل 10 پلاس تکمیل کننده نسل 10 می باشد زیرا در این نسل می توانیم به مواردی همچون امنیت بالا با استفاده از فیرم ویر و ویژگی های منحصر به فرد در تولید، پشتیبانی از جدیدترین پردازنده های نسل سوم Intel Xeon Scalable، استفاده از تکنولوژی ذخیره سازی کنترلر VROC که برای Raid کردن و پشتیبانی سخت افزاری از (NVMe/SAS/SATA) ، پشتیبانی از 16اسلات رم به ازای هر پروسسور با باس 3200 DDR4، پشتیبانی از کنترل‌کننده‌های هوشمند (NVMe/SAS/SATA) برای استفاده از NVME نیاز به کنترلر مخصوص آن می باشد، پشتیبانی از کنترلرهای PCIe Smart Array برای درایوهای داخلی و خارجی، قابلیت ذخیره حافظه و ارائه حافظه اضافی در وضعیت آنلاین، حافظه ماندگار Intel Optane و سازگاری با خطاهای کوچک در حافظه HPE، پشتیبانی از PCIe Gen4 و در نتیجه بهبود پهنای باند و توان عملیاتی نسبت به PCIe Gen3، پشتیبانی از استاندارد OCP 3.0 بر روی Network adapter، ساپورت 4 ترا بایت رم بر روی هر CPU، پشتیبانی از CPU core تا سقف 40 هسته بر روی هر پردازنده اشاره داشته باشیم.

سرورهای سری نسل 11 یکی از سرورهای پرطرفدار و قدرتمند شرکت HPE است که به تازگی معرفی شده و همانطور که اشاره کردیم در آینده به بازار ایران عرضه خواهد شد. این سرور از سری سرورهای ProLiant DL می‌باشد و برای محیط‌های مجازی‌سازی، برنامه‌های کاربردی، سرورهای دیتابیس و سایر عملکرد های سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مقاسه با سری 10 و 10 پلاس، نسل 11 از دو عدد پردازنده‌های نسل چهار Intel Xeon Scalableشامل 4th Generation Intel Xeon Scalable Processor Family (Platinum) و th Generation Intel® Xeon® Scalable Processor Family (Gold)4 بهره می برد. حافظه 32 اسلات سازگار با رم های RDIMM تا 8 ترابایت، پشتیبانی از هارد دیسک‌های SAS و SATA با انواع فرم فاکتور 2.5 اینچ و 3.5 اینچ همچنین پشتیبانی از هارد دیسک‌های NVMe برای ارتقاء عملکرد سیستم، استفاده می کند، باید دقت داشته باشند که مشخصات فنی سرور ممکن است بر اساس نوع پردازنده، حافظه، هارد دیسک، کنترلر RAID و دیگر خصوصیات یک سرور متفاوت باشد.

اگر بخواهیم مقایسه ای بیشتری داشته باشیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

  • مقایسه بر اساس پردازنده: سرور DL380 G10 از پردازنده های اینتل Xeon Scalable نسل 3 پشتیبانی می کند، در حالی که سرور DL380 G11 از پردازنده های نسل 4 اینتل زئون پشتیبانی می‌کند. پردازنده های جدیدتر دارای عملکرد بیشتری نیز خواهند بود هستند.
  • مقایسه بر اساس حافظه: سرور DL380 G10 از حافظه DDR4 پشتیبانی می کند، در حالی که سرور DL380 G11 از حافظه DDR5 پشتیبانی می کند. این باعث می‌شود سرور DL380 G11 برای برخی کارهای سنگین عملکرد بهتری نسبت به G10 داشته باشد.
  • مقایسه بر اساس امکانات مدیریتی: سرور DL380 G11 دارای امکانات مدیریتی بهبود یافته ای است که سبب بهبود عملکرد، امنیت و قابلیت اطمینان سرور می‌شود. برای مثال، سرور DL380 G11 از HPE iLO 6 پشتیبانی می کند که باعث بهبود دسترسی به سرور و پیشگیری از نقص سخت افزاری می‌شود.
  • مقایسه بر اساس فضای ذخیره‌سازی : سرور DL380 G11 با فضای داخلی بیشتری نسبت به سرور DL380 G10 عرضه می‌شود. این باعث می‌شود تا این سرور برای برخی بارهای کاری سنگین با امکانات بیشتری قابل استفاده باشد.
  • مقایسه بر اساس قیمت: سرور DL380 G11 دارای قیمت بالاتری نسبت به سرور DL380 G10 است.

با توجه به اینکه هنوز سرور HPE ProLiant DL380 Gen11 به بازار تجهیزات شبکه عرضه نشده است تنها انتخاب کاربران سرور DL380 Gen10 است. اما بعد از عرضه و دسترسی به آن در ایران گزینه مناسب‌تری نسبت به سری های پیشین خواهد بود. دلیل این انتخاب هم همان طور که بررسی شد مربوط به ویژگی‌های فنی و خصوصیات آن است که ارزش خریدن دارد.

تفاوت سرورهای سریG11 با سری G10 و +G10

خلاصه مطلب

سرورهای شرکت HPE امروزه در اغلب مراکز داده دنیا علی الخصوص ایران بکار گرفته می شوند. در سازمان ها و شرکت ها، دستگاهی متناسب با نیاز آن مجموعه خریداری و نصب می شود.

نام و نام خانوادگی

ادمین سایت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا