جستجو

مقایسهTape Storage با Disk Storage

Tape Storage در مقابل Disk Storage کدام یک برای BackUp‌ گیری بهتر است؟ این یک سوال آسان است زیرا استفاده از دیسک برای BackUp  گیری به وضوح بهترین وسیله است، به ویژه در مرکز داده‌های تعریف‌شده با نرم‌افزار مدرن، زیرا مزایای فنی، قابلیت اطمینان، امنیت، سهولت استفاده و اکوسیستم را فراهم می‌کند. با این حال، اگر نیاز به ذخیره سازی بایگانی با دسترسی بسیار نامنظم به داده ها دارید، TapeStorage  مزایایی دارد. شاید یک مقایسه خوب این باشد که BackUp گیری‌ها به شما انعطاف‌پذیری مانند استفاده از موسیقی دیجیتال در رایانه را می‌دهند، در حالی که Tape Storage شبیه پخش موسیقی روی نوار کاست است. این مقاله به بررسی مبادلات بین این راه حل های سخت افزاری برای BackUp گیری از داده های سازمانی می پردازد.

نوارهای مغناطیسی اولین دستگاه ذخیره سازی اصلی بود که به صنعت فناوری اطلاعات ارائه شد و تا به امروز در دسترس هستند، با جدیدترین استاندارد  LTO8 که در سال 2017 منتشر شد. Tape Storage داده ها را روی لایه نازک ذخیره می کند و برای چرخاندن به یک درایو مکانیکی نیاز دارد Tape .و یک سر Drive برای خواندن داده ها. این بسیار شبیه به ذخیره و پخش موسیقی از نوار کاست است، اگرچه عملکرد بسیار بیشتری دارد، هزینه سخت‌افزار  Tape Storage نسبت به استفاده از دیسک‌ها، به‌ویژه درایوهای SSD، ارزان‌تر است و آن را به انتخاب خوبی برای سازمان‌ها تبدیل می‌کند تا حجم قابل توجهی از داده‌ها را حفظ کنند. کسب‌وکارهایی با الزامات انطباق که باید داده‌ها را برای مدت طولانی بایگانی کنند، مانند شرکت‌های داروسازی، بیمارستان‌ها یا دانشگاه‌ها، ممکن است برای صرفه‌جویی در هزینه خود از  Tape Drive استفاده کنند، سرعت خواندن و نوشتن روی Tape می‌تواند بسیار سریع باشد، اما تنها زمانی که داده‌ها بهینه شده باشند و هیچ گلوگاهی وجود نداشته باشد که بر توان عملیاتی آن تأثیر بگذارد. راه حل های مدرن Tape Storage از فناوری های فشرده سازی و رمزگذاری معقول پشتیبانی می کنند. با این حال، ممکن است نیاز به غیرفشرده شدن یا رمزگشایی از همان دستگاهی باشد که آنها را نوشته است، که برای امنیت خوب است اما برای سازگاری بد است.

هنگامی که فضای Tape Storage در آن نوشته شد و پر شد، باید به صورت فیزیکی به یک مکان بایگانی جداگانه منتقل شود و تا زمانی که دوباره روی Tape Drive نصب نشود، آفلاین و غیرقابل دسترسی در نظر گرفته می شود. قبلاً این یک عملیات دستی بود که توسط کارکنان فناوری اطلاعات انجام می شد، اما با فناوری های مدرن، می توان آن را خودکار کرد. مزیت قابل توجه ذخیره سازی آفلاین واقعی این است که در برابر حملات باج افزار مقاوم است زیرا داده ها به صورت فیزیکی از بقیه زیرساخت های فناوری اطلاعات جدا شده اند. این مزایا به احتمال زیاد فقط برای سازمان‌هایی که به دنبال آرشیو داده‌های خود هستند که انتظار ندارند به طور منظم (یا هرگز) دوباره به آن دسترسی داشته باشند، منطقی خواهد بود.

 Disk Storage به بخش های فناوری اطلاعات، به ویژه در یک مرکز داده مدرن و بسیار مجازی، چابکی را ارائه می دهد. با استفاده از فضای ذخیره‌سازی تعریف‌شده توسط نرم‌افزار، دیسک‌ها را می‌توان ادغام کرد تا نوشتن BackUp گیری روی دیسک‌ها ساده‌تر شود، زیرا می‌توان داده‌ها را برای انعطاف‌پذیری و انعطاف‌پذیری در چندین دیسک تقسیم یا منعکس کرد. خواندن نسخه‌های BackUp از دیسک‌ها نیز در مقایسه با Tapeهایی که نیاز به نصب فیزیکی دارند و وقتی پر هستند، آسان‌تر است. این معمولاً فرکانس تهیه نسخه BackUp با استفاده از Tape را محدود می‌کند، که هدف نقطه بازیابی (RPO) را افزایش می‌دهد، و زمان لازم برای بازیابی یک نسخه BackUp را پس از شکست افزایش می‌دهد، که باعث می‌شود Recovery Time Objective (RTO)  غیرقابل پیش‌بینی باشد. بازیابی Tape می تواند به ویژه چالش برانگیز باشد زیرا برای یافتن و نصب فیزیکی Tape Drive و سپس یافتن داده ها به کارکنان فناوری اطلاعات متکی است و بعید است که هیچ نوع دسترسی از راه دور وجود داشته باشد. این همچنین پیکربندی RTOها و RPOهای مختلف را برای خدمات جداگانه برای یک سازمان دشوار می کند، زیرا BackUp گیری Tape Drive مقدار قابل توجهی از استانداردسازی خط مشی را تحمیل می کند. در حالی که دیسک‌ها را می‌توان از هر نقطه خواند، Tape ها ذخیره‌سازی خطی را فراهم می‌کنند، بنابراین باید در نقطه‌ای صحیح پیچانده شوند. این امر یافتن داده‌های خاص را بسیار سخت‌تر می‌کند، به‌ویژه اگر می‌خواهید فقط یک پایگاه داده یا مورد خاص را بازیابی کنید و بازیابی را حتی کندتر می‌کند. وقتی بین سرعت Tape Drive مورد انتظار و واقعی ناهماهنگی وجود داشته باشد، “درخشندگی کفش” اتفاق می افتد، که زمانی است که Tape باید دوباره بپیچد یا سریع به جلو برود و این باعث کاهش سرعت انتقال و دوام Tape می شود.

از آنجایی که Tape Storage آفلاین است، توانایی ادغام آسان با راه‌حل‌های خودکار بازیابی فاجعه را نیز ندارد. اگر خدمات خود را به سایت دومی که از Tape استفاده می‌کند، رد می‌کنید، Tape همچنان باید قبل از بازیابی اطلاعات و آنلاین شدن سرویس‌ها نصب شود. Tape Storage نیز هنگام  BackUp گیری یا بازیابی از یک ابر عمومی نسبتاً ناسازگار است، بنابراین BackUp گیری ابری باید به عنوان جایگزین ترجیحی BackUp در هر مرکز داده بسیار مجازی‌سازی شده در نظر گرفته شود، از آنجایی که اکثر سیستم‌های Tape فاقد فناوری‌های مدیریت ذخیره‌سازی مدرن هستند، ممکن است نتوانند از مزیت‌های تکراری، تکرار، اصلاح داده‌ها، یکپارچه‌سازی یا سایر ویژگی‌های بهینه‌سازی و انعطاف‌پذیری استفاده کنند. حتی زمانی که یک نسخه BackUp تهیه می‌شود، ممکن است مدرکی مبنی بر کامل بودن آن یا کپی سازگار با داده‌ها وجود نداشته باشد. از دست دادن اطلاعات کوچک یا خرابی می تواند کل Tape Drive را تحت تأثیر قرار دهد، که ممکن است نتواند پس از یک خطا بازیابی شود. Tape Storage عموماً دارای اختلاف منابع و مشکلات اتصال بیشتری است و زمان بازیابی نسخه‌های BackUp را طولانی‌تر می‌کند.

 Tape Storage نه تنها فضای زیادی را اشغال می کند، بلکه شکننده است زیرا هم فیلم Tape و هم Tape Drive های که برای خواندن و نوشتن داده ها استفاده می شوند دارای نقاط ضعف زیادی هستند. این فیلم نمی تواند در معرض میدان های مغناطیسی، UV، نور خورشید یا هر نوع تابش قرار گیرد یا خراب می شود. Tape Storage باید در یک اتاق تمیز استفاده شود، زیرا هر گونه گرد و غبار، گرما، رطوبت یا چین می تواند فایل را خراب کند و کار میدانی با Tape را تقریبا غیرممکن کند. تلاش برای خواندن یک فیلم معیوب می تواند به Tape و درایو خوان آسیب بیشتری وارد کند. قطعات متحرک زیادی وجود دارد، سر Drive باید به طور منظم تمیز شود و همه اجزا در عرض چند سال پس از استفاده فرسوده می شوند. فیلم باید به صورت عمودی ذخیره شود و به آرامی کار شود تا آسیبی نبیند که می تواند منجر به فساد شود. از آنجایی که این Tapeها از سیستم ذخیره سازی فیزیکی جدا شده اند، سرقت آنها نیز آسان تر است.

از آنجایی که Tape Storage محبوبیت کمتری پیدا کرده است، نوآوری در این فضا کمتر شده است. فروشندگان Disk Storage  بر روی استانداردهای صنعتی برای پشتیبانی از ذخیره سازی تعریف شده توسط نرم افزار با یکدیگر همکاری می کنند. در حالی که آنها هنوز وجود دارند، سازگاری محدودی بین تامین کنندگان Tape Storage وجود دارد. حتی زمانی که از یک فروشنده استفاده می‌کنید، برخی از مدیران Tape Storage گزارش می‌دهند که تفاوت‌های تراز هد می‌تواند هنگام خواندن فیلمی که توسط Tape Drive دیگری نوشته شده است یا بین درایوهای با ظرفیت بالاتر و پایین‌تر، مشکل ایجاد کند. از آنجایی که استفاده از این فناوری قدیمی سخت‌تر است، پشتیبانی از آن حتی گران‌تر است، بنابراین متخصصان تعمیر Tape پرهزینه هستند و بازیابی در مقایسه با بازیابی دیسک خراب سخت‌تر است.

به عنوان یک مثال، BackUp Disk Storage  ویژگی های زیر را ارائه می دهد که با BackUp گیری Tape در دسترس نیستند:

  • ذخیره سازی BackUp مبتنی بر سیستم فایل (Disk Storage) در بالای زیرساخت سرور فایل مدرن امروزی با تمام ابزارهای مرتبط مانند حذف مجدد و رمزگذاری
  • انواع مختلف Disk Storage مانند دیسک چرخان، SSD استاندارد، NVME و غیره
  • مجوز و کنترل دسترسی سطح OS با سیستم ذخیره سازی استفاده شده ارائه شده است.
  • دسترسی به فضای ذخیره سازی مبتنی بر ابر
  • با استفاده از مدیریت فناوری امروزی به راحتی مدیریت می شود.

همانطور که می بینید، Disk Storage  مزایای بی شماری را ارائه می دهد، که اصلی ترین آن استفاده از تمام قابلیت های نرم افزاری تعریف شده در جهان امروز است. به‌عنوان مثال، کپی‌سازی درون خطی یک ابزار بسیار مؤثر برای صرفه‌جویی در هزینه است، و در حالی که برخی Tape Drive ها ممکن است این فناوری را داشته باشند، بسته به فروشنده نرم‌افزار شما، کپی‌سازی را به‌طور مؤثر انجام نمی‌دهد، در نهایت، ابزارهای مدیریتی بخش فناوری اطلاعات امروزی، همگی به طور کامل قادر به مدیریت فضای ذخیره‌سازی دیسک عمومی هستند. همانطور که قبلا ذکر شد، Tape Storage به عنوان میراث در نظر گرفته می شود، و به همین دلیل، امروزه بسیاری از فروشندگان نرم افزار ابزار یا پشتیبانی لازم را برای مدیریت Tape Storage به صورت انبوه ارائه نمی دهند.

باید آشکار باشد که Disk Storage راه حل بهتری برای BackUp گیری است و Tape Storage فقط باید برای بایگانی داده ها در نظر گرفته شود. در حالی که ممکن است برخی از هزینه های اولیه صرفه جویی در استفاده از Tape وجود داشته باشد، این موارد زمانی که تلاش کلی انسان در مدیریت سیستم Tape ،خطر از دست رفتن داده ها و زمان بازیابی طولانی تر در صورت بروز خرابی در نظر گرفته می شود، مصنوعی هستند.

 در زیر نموداری وجود دارد که برخی از مقایسه‌های بین Tape و Disk Storage را نشان می‌دهد :

Cost Speed Backup-Type Recommendation Capacity Type of Backup Storage
Moderate Slow Archival High Tape Backup
Low Moderate General Purpose High Spinning Storage
High Fast High Performance Low Flash Storage
مقایسهTape Storage با Disk Storage

خلاصه مطلب

اگر نیاز به ذخیره سازی بایگانی با دسترسی بسیار نامنظم به داده ها دارید، TapeStorage مزایایی دارد.

نام و نام خانوادگی

ادمین سایت

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا